En pædagogisk assistent ejer et par gummistøvler

Nanne Højlund, formand for det faglige udvalg PASS, gav deltagerne på temadag om pædagogiske assistenter et klart billede af uddannelsens og de uddannedes kvaliteter og ressourcer

Den pædagogiske assistentuddannelsen har efterhånden 20 år på bagen og kan dermed med rette kaldes voksen. Dermed er det ifølge formand for det faglige udvalg PASS, Nanna Højlund på tide, at uddannelsen finder et solidt fodfæste i udbuddet af uddannelser.

Det har det faglige udvalg for den pædagogiske assistentuddannelse og social- og sundhedsuddannelsen (PASS) haft for øje under revisionen af uddannelsen i forbindelse med EUD-reformen. Fremover håber Nanna Højlund, at PA-uddannelsen markerer sig med en stærkere profil. Både i befolkningen og på arbejdsmarkedet. Desuden er håbet, at de pædagogiske assistenter vil blive genkendt for nogle særlige færdigheder og værdsat på arbejdsmarkedet.

- Med revisionen har vi sat nogle skarpere mål i uddannelsen, og vi har kigget på, hvad der sker på arbejdsmarkedet, og hvilke kompetencer man kalder på derude, så vi kan skabe dygtige medarbejdere til det pædagogiske område, fastslog Nanna Højlund.

Det betyder blandet andet, at uddannelsen fremover får et talentspor og mulighed for EUX, og så er der en række temaer, som i høj grad kommer til at præge uddannelsen. Heriblandt inklusion, digitale medier, sundhed og bevægelse, kommunikation, natur og udeliv, bæredygtighedsaspektet samt køn og kønsstereotyper.

Nanna Højlund konkluderede om den pædagogiske assistentuddannelse efter EUD-reformen:

- Det er stadig en generalistuddannelse, og vi vil gerne uddanne nogen, der har mod på at gå ud og lave noget med ungerne, når de rammer institutionerne. Vi har kort sagt lavet en uddannelse, hvor man skal eje et par gummistøvler!

Praksis er gødningen
Nanna Højlund fortalte desuden, at hun og de resterende medlemmer af udvalget undervejs i revisionen har holdt meget skarp fokus på praksis.

- Sådan en reform må ikke skelne os fra praksis. Jeg har sagt det igen og igen undervejs i arbejdet. "Praksis, praksis, praksis!" Det er styrken i vores uddannelsen; det der får eleven til at vokse. Mødet mellem teori og praksis er gødning i vores uddannelse, derfor skal vi også blive bedre til at arbejde med praksistankegangen på skolerne, mener hun.

Den pædagogiske verden bør gribe bolden
Praksis var repræsenteret som deltagere ved temadagen om pædagogisk assistenter, og dem havde Nanna Højlund også et budskab til.

-  Den pædagogiske verden er et af de eneste steder, hvor man kæmper for, at det er bedre at være uden uddannelse. Jeg mener, at den pædagogiske verden burde gribe bolden og indse, at uddannelse er vejen frem, lød opsangen, da snakken faldt på, at de pædagogiske assistenter kan have svært ved at finde fodfæste i et arbejdsområde, som stadig i højere grad end andre felter benytter sig af ufaglært arbejdskraft.

Nanna Højlund ville gerne stå på mål for, at de pædagogiske assistenter i høj grad er en ressource ude i institutionerne, og at de er værd at tage med i medarbejderstaben.

- Pædagogiske assistenter er veluddannet arbejdskraft med praksisnærhed og aktiviteter med børn i fokus under uddannelsen. De har stærke handlekompetencer funderet i den nyeste teori, og PA'erne har et højt fagligt niveau i deres opgaveløsning, konkluderede hun.

Og Nanna Højlund lod hele deltagerflokken vide, at hun ikke taler tomme ord, når hun roser PA-uddannelsens muligheder.

- Jeg har selv en datter og en niece, der er uddannede pædagogisk assistenter, og det er de begge voldsomt glade for, fortalte hun levende.

24.04.15