En tankevækkende livshistorie

Et hold grundforløbselever på Social & SundhedsSkolen, Herning havde i fredags besøg af Henny Rønnow. En ældre og meget aktiv, lokal kvinde, som inspirerede eleverne med sin livshistorie.

Eleverne på Social & SundhedsSkolen, Herning forbereder sig i løbet af deres uddannelse på og lærer om, hvordan de som fagpersoner efter endt skolegang skal arbejde med og tæt på mennesker. Forskellige mennesker, der er mange forskellige steder i livet – men mange er som Henny Rønnow ældre mennesker med et langt og indholdsrigt liv.

For at virkeliggøre et helt almindeligt menneskeliv for eleverne på grundforløbsholdet havde underviser Stine Lykke inviteret Henny Rønnow til at fortælle sin historie.

- Jeg laver tit fiktive cases til eleverne, som de arbejder ud fra med at sætte teori og analyse i spil. Men jeg fik den idé at invitere en borger ind på skolen til at fortælle sin livshistorie, for så kan eleverne arbejde med teorien på en helt anden og mere levende måde, forklarer Stine Lykke.

I løbet af Henny Rønnows fortælling kom hun både ind på forældrenes ophav, barndommen i København, mødet med manden, karriere og børn samt interessen for politik, musik og et aktivt ældreliv.

For eleverne på holdet gjorde livsfortællingen og Henny Rønnows ærlige og medrivende natur et tydeligt indtryk. Blandt havde Henny Rønnows mange fortællinger og anekdoter fra et indholdsrigt liv sat gang i tankerne hos grundforløbselev Michelle.

- Jeg synes, det var spændende at høre, hvor meget det har givet hende af livskvalitet alt det, hun har oplevet. Alt, hvad hun beskæftiger sig med i dag har jo en baggrund i hendes barndom og ungdom, siger Michelle.

Også underviser Stine Lykke er godt tilfreds med at have byttet en fiktiv case ud med en rigtig borger.

- Jeg kunne virkelig mærke, at eleverne fik noget ud af at høre Henny fortælle. Der kom rigtig mange refleksioner op, som vi kunne snakke om efterfølgende, og jeg er sikker på, at eleverne husker denne fortælling og Hennys måde at anskue tingene på den dag, hvor de står sammen med en ældre borger og skal hjælpe eller måske igangsætte en aktivitet på et plejecenter, forklarer hun.

 

På baggrund af Henny Rønnows livfortælling skal eleverne lave en opgave, hvor de sætter teori og analyse på udvalgte fortællinger fra livshistorien.