Helene og Oliver er godt begyndt med Grundforløb 1

Der er tænkt grundigt over uddannelsesvalget hos de to 17-årige grundforløbselever, Helene og Oliver. De har begge en drøm om at arbejde med mennesker – og de har begge valgt social- og sundhedsassistentuddannelsen som startskud på vejen til deres drømmekarriere

Oliver Schildt vil gerne være ambulanceredder, og Helene Skov Jensen drømmer om at arbejde med mennesker med handicap eller måske at uddanne sig som autismepilot.

Netop nu er de ved at afslutte grundforløb 1 på Social & SundhedsSkolen, Herning, hvor de har sporet sig ind på fag og emner, som er relevante i deres videre uddannelse som social- og sundhedsassistent.

Virkeligheden giver undervisningen mere mening
Som unge 17-årige skoleelever er der endnu en del år med skole, undervisning, lektier og læring i vente. Men derudover lærer Oliver og Helene også med deres hænder og via konkrete situationer ude på for eksempel et plejecenter eller i ét af SOSU-skolens mange værksteder. De har nemlig valgt at tage en ungdomsuddannelse, hvor de fra første færd får hænderne i stoffet og bliver udfordret af virkeligheden; for eksempel har de lige været i en uges ”praktik” i ældreplejen.

- Det var rigtig fedt! Jeg synes allerede, at der er noget af undervisningen på grundforløbet, der giver mere mening nu, fordi jeg har været ude i virkeligheden, fortæller Helene Skov Jensen.

Hvor passer jeg ind?
For begge unge mennesker var det vigtigt at vælge uddannelse ud fra interesser og ikke så meget ud fra andres meninger eller normer.

- Jeg havde egentlig troet, at jeg skulle noget med teknologi, fordi jeg gik meget op i computerspil, men jeg ville også rigtig gerne arbejde med mennesker for eksempel som ambulanceredder, sygeplejerske eller læge. Der synes jeg, at SOSU-assistent lød som en god mulighed, forklarer Oliver Schildt, der besøgte SOSU-skolen og fik en snak med en studievejleder.

- Jeg var faktisk lidt nervøs for, om SOSU mest var en ”pigeuddannelse”. Men jeg så, at det var meget mixed. Og jeg oplevede, at helt unge arbejdede sammen med nogen, der var meget ældre end dem selv, og at det foregik i en rigtig god stemning. I dag går jeg i en fed klasse, hvor vi er seks drenge, der har det virkelig godt sammen, så mine fordomme holdt ikke, indrømmer Oliver med et smil!

Vi bliver hjulpet godt på vej
Oliver går i klasse med Helene, og de har begge fundet sig godt til rette med både klassekammerater, den mere praktiske tilgang til læring og den tætte kontakt med lærerne.

- Selvom vi skal stå mere på egne ben end i folkeskolen, så føler jeg, at vi bliver rigtig godt hjulpet på vej. Lærerne følger os alle tæt og holder øje med, om vi trives og er med i timerne, forklarer Helene Skov Jensen, der i forbindelse med et brobygningsforløb fik øjnene op for, at SOSU kunne være en god vej for hende at gå.

- Jeg har altid nydt at gøre en forskel som gymnastiktræner, babysitter og besøgsven. Jeg havde virkelig ikke lyst til at tage en gymnasial uddannelse, og på SOSU følte jeg, at læringen ville give mening for mig, siger Helene Skov Jensen.

Grundforløb 2 som EUD- og EUX-elever
Både Oliver og Helene fortsætter videre på grundforløb 2 målrettet social- og sundhedsassistentuddannelsen. Men deres veje skilles alligevel, da Helene fortsætter som EUD-elev, mens Oliver har valgt at gå videre som EUX-elev. Det betyder, at han kombinerer social- og sundhedsassistentuddannelsen med gymnasiale fag og dermed bliver erhvervsfaglig student.

Begge elever er spændte på at starte på grundforløb 2:

- Jeg glæder mig til at komme i klasse med nogle, der er lidt ældre end mig, for jeg tror, at vi kan lære hinanden rigtig meget, mener Helene Skov Jensen, mens Oliver glæder sig til at få mere praktik i hænderne og til at fortsætte sammen med gutterne fra klassen, som han har fået et tæt forhold til:

- Vi klikkede med det sammen, og man kan næsten sige, at vi har fået sådan et efterskoleforhold, siger Oliver Schildt, der altså har fået bekræftet, at SOSU ikke kun er for piger..