I dag lancerer KL, Danske Regioner, FOA og Danske SOSU-skoler en ny, image- og rekrutteringskampagne for social- og sundhedsuddannelserne og faget.

Rekruttering til de sundhedsfaglige fag er en af de vigtigste dagsordener på velfærdsområdet. Uden tilstrækkeligt med ansatte i sundhedssektoren i kommuner og regioner, kan samfundet ikke levere velfærd af høj kvalitet i fremtiden. Derfor præsenterer KL, Danske Regioner, FOA og Danske SOSU-skoler nu en kampagne, der skal løfte fagets image og vise, hvad en uddannelse og karriere inden for social- og sundhedsfagene kan give.

”Social- og sundhedsmedarbejdere spiller en central rolle i vores velfærdssamfund. En rolle som kun bliver større i fremtiden. Vi har heldigvis allerede nu enormt dedikerede social- og sundhedsmedarbejdere, som hver dag gør en kæmpe forskel for de ældre. Men vi har ikke været gode nok til at vise, hvor meningsfuldt og fagligt udfordrende, social- og sundhedsarbejdet faktisk er. Derfor skal vi gøre en fælles indsats for at vise, hvad en karriere inden for social- og sundhedsområdet kan byde på. Det er et fag i rivende udvikling, hvor både faglighed og menneskelighed er i centrum. Det vil vi gerne vise med kampagnen”, siger formand for KL’s Løn- og Personaleudvalg, Michael Ziegler (C).

Faglighed gør en forskel

Kampagnen hedder ”Social+Sundhed – Faglighed gør en forskel”. Det skal understrege, at en uddannelse og karriere inden for social og sundhed giver en solid faglig ballast og åbner mulighederne for et spændende og meningsfyldt arbejdsliv.

“Med et stigende antal plejetrængende og en faldende andel af faglærte inden for social- og sundhedsområdet, har samfundet lige nu en kæmpe opgave med at sikre flere uddannede social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. Vi skal have fælles fokus og en bred vifte af initiativer for at få flere i faget. Kampagnen handler om det nære i hverdagen, om fagligheden og at der også er en karriere i faget. Vi har brug for de unge. De skal være med til at bevare velfærden i Danmark,” siger formand for FOA, Mona Striib.

Social+Sundhed giver mange muligheder

Kampagnen retter sig mod både unge og voksne potentielle elever samt forældre til børn og unge, der står over for et uddannelsesvalg. Fokus er på den stærke faglighed og de muligheder, en uddannelse i social- og sundhedssektoren giver.

”Hvis patienterne og pårørende fortsat skal have en god og tryg behandling i sundhedsvæsenet, er det helt afgørende, at vi kan tiltrække dygtige social- og sundhedshjælpere og få nok til at tage en social- og sundhedsuddannelse. Derfor er jeg glad for, at vi har sat denne kampagne i gang, så vi kan vise, at en social- og sundhedsuddannelse både kan føre til spændende jobs og giver gode muligheder for videreuddannelse,” siger formand for Regionernes Løn- og Takstnævn, Anders Kühnau (S).

En fælles indsats

I kampagnen fortæller dygtige og engagerede elever og uddannede om deres faglighed. Hvordan de hver dag gør en forskel og hvad der driver dem i deres uddannelse og fag.

”Det er med glæde og stolthed, at social- og sundhedsskolerne er med til at skyde denne kampagne i gang. Den er et eksempel på, hvordan vi alle – både dygtige og engagerede elever og faglærte, faglig organisation, arbejdsgivere og uddannelsesinstitutioner – står sammen om at løse udfordringerne med rekrutteringen til social- og sundhedsuddannelserne og faget. Det er den løbende, fælles indsats, der får os i mål,” siger formand for Danske SOSU-skoler, Lisbeth Nørgaard.

Kampagnen er digital og er bygget op om sitet socialsundhed.dk og Facebook-siden Social+Sundhed. ”Social+Sundhed” kan også følges på Instagram og Youtube.

Kampagnen kører fra nu og frem til marts 2020 og er finansieret af puljemidler fra Børne- og Undervisningsministeriet.