Klædt på til drømmeuddannelsen

Cecilia Villefrance og Jacob Beier vil være henholdsvis fysioterapeut og pædagog - begge har de valgt at starte deres uddannelse på grundforløbet på Social & SundhedsSkolen, Herning

Jacob Beier fulgte sin drøm om at arbejde med børn, og Cecilia Villefrance tænkte på sine senere muligheder inden for fysioterapiens verden, da de søgte om optagelse på grundforløbet "Sundhed, omsorg og pædagogik" på Social & SundhedsSkolen, Herning.

Begge har de været grundforløbselever på skolen siden august, Cecilia på et hold rettet mod social- og sundhedsuddannelsen og Jacob på et hold rettet mod den pædagogiske assistentuddannelse. Fælles for dem begge er, at de går målrettet efter deres drømmeuddannelse.

Overvejede grundigt
- Jeg har altid vidst, at jeg vil være pædagog og arbejde med børn. Og da jeg var på brobygning inde på SOSU-skolen i 9. klasse var det en af de fedeste oplevelser - der var en fantastisk kemi i klassen, og vi havde det utrolig sjovt, så jeg tænkte, at det kan da kun blive godt og søgte ind, fortæller 16-årige Jacob Beier.

Han var på brobygning med 17-årige Cecilia Villefrance, som gjorde sig grundige overvejelser om fremtiden, inden hun besluttede, hvilken vej der skulle føre hende til drømmeuddannelsen som fysioterapeut.

- Jeg tænkte meget over, at jeg med f.eks. en gymnasial uddannelse kunne starte hurtigere på fysioterapeutuddannelsen, men jeg fandt også ud af, at jeg med en social- og sundhedsuddannelse ville lære mere om de relevante fag, og at jeg på den måde blev bedre klædt på til fysioterapiuddannelsen, forklarer Cecilia, som også tog en professionel med på råd.

- Jeg spurgte faktisk en fysioterapeut, hvad hun foretrak; elever med en gymnasiebaggrund eller elever fra social- og sundhedsskolerne. Hun foretrak elever fra social- og sundhedsskolen, fordi de ved, hvad de går ind til og allerede har prøvet at arbejde med mennesker. Så derfor valgte jeg social- og sundhedsskolen.

Det er stadig vildt fedt!
Både Cecilia og Jacob har oplevet en anderledes tilgang til det at gå i skole efter at være startet på grundforløbet på Social & SundhedsSkolen, Herning.

- Her et halvt år efter start, synes jeg stadig, at det er vildt fedt! Jeg kan godt lide kombinationen af, at vi lærer noget bogligt, men at vi også prøver tingene af og kommer ud i praktik, siger Cecilia, mens Jacob fremhæver sammenholdet mellem eleverne.

- Jeg har et godt og nærmest professionelt forhold til mine holdkammerater. Vi er alle sammen på den samme side, og f.eks. er jeg ikke nervøs for at fremlægge, for jeg ved, at ingen griner eller kommer med kommentarer, fortæller han.

Også undervisernes måde at være på får rosende ord med på vejen fra begge unge:

- Mine lærere er helt anderledes end i folkeskolen. Her er de så engagerede og også nogle gange provokerende for at få os med i diskussionerne; de får virkelig tændt den der gnist, fortæller Jacob.

- Ja, og de bruger lokalerne og sig selv rigtig meget. F.eks. lærte vi en dag noget om kroppen, hvor læreren pludselig stillede sig på hovedet for at vise os, hvordan blodet løb ned. Sådan noget gør undervisningen sjov, og det giver mig lyst til at lære, tilføjer Cecilia.

Tag ansvar
Eleverne føler sig desuden mere modne efter starten på grundforløbet. Det er man simpelthen nødt til, når man planlægger at arbejde med mennesker, mener Jacob, der selv er blevet mere åben over for nye mennesker.

- Man mander sig mere op og strammer sig an. Vores kontaktlærere viser os tillid og er parate med hjælp, og vi kan altid få støtte hos f.eks. skolens coach, men vi er voksne, og der bliver stillet krav. Vi skal selv tage ansvar - det forventes, runder Cecilia af.

23.01.14